Опис досвіду роботи класного керівника



Шепетинська ЗОШ І-ІІ ступенів



ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ
КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
ШЕПЕТИНСЬКОЇ ЗОШ І-ІІст.
Кравцової Юлії Олександрівни

 



      


     Зміст
1. Вступ
2.Актуальність вивчення педагогічної проблеми у вихованні
3. Цілі моєї виховної діяльності
4.  Форми та методи виховної роботи :   
       а)    досвід  видатних педагогів  ;
       б)    сучасні форми роботи.   
5.  Створення виховного простору           
7. Основні напрямки виховної роботи:
а) ціннісне ставлення особистості до себе;
б) ціннісне ставлення особистості до праці;
в) ціннісне ставлення до природи;
г) ціннісне ставлення до культури і мистецтва;
д) ціннісне ставлення до суспільства і держави;
е) ціннісне ставлення до сім'ї, родини, людей.
8. Робота з батьківським колективом.
Висновки 

Вступ
Кожна дитина – індивід, особистість, що формується впродовж свого життя різними чинниками. Одним із цих чинників є школа. Однолітки, друзі, вчителі – це той світ, де дитина вчиться бути собою, розвивається, шліфує свої життєво необхідні принципи та поняття. 
Добре, коли в цей час поряд з дитиною, яка підіймається по власних сходинках успіху, йде творчий, активний, розумний вчитель.
           Я, Кравцова Юлія Олександрівна, вчитель іноземної мови Шепетинської ЗОШ І-ІІ ступенів із 6 - річним педагогічним стажем та 5-річним стажем класного керівника, є класним керівником 9 класу. Це   вже мій другий випуск. Приємно чути добрі новини від вихованців та доброзичливі, схвальні відгуки оточуючих, бо це є підтвердженням ефективності виховної системи школи в цілому та моєї роботи, як класного керівника, а також це велика відповідальність та поштовх до подальшого росту, надбання досвіду.
        Основне призначення класного керівника, на мою думку, - це максимальний розвиток кожної дитини, збереження її неповторної особистості, розкриття потенційних талантів, найкращих моральних якостей , тому проблемна тема, над якою працюю, - це «Розвиток моральних якостей особистості учня».
 Актуальність  вивчення педагогічної проблеми у вихованні
    Сьогодні в нашому суспільстві йде процес переосмислення ідей, теорій, історичних фактів і важливо підтримати молоде покоління в виборі ціннісних орієнтацій. Морально-правові цінності в житті людини, суспільства залишаються незмінними: добро, милосердя, співчуття, патріотизм, взаємодопомога, сумління, честь, любов.
   Основна суперечність сучасної системи освіти, на мій погляд, - це протиріччя між швидким темпом накопичення знань в сучасному світі і обмеженими можливостями їх засвоєння особистістю. Це змушує педагогічну теорію перейти до нового освітнього ідеалу - максимальному розвитку здібностей людини.
        Це головне в інноваційному навчанні,  розвиток здібностей на основі освіти і самоосвіти – ціль кожної особистості.
      В кінці ХХ століття змінилися засоби виховного впливу: це Інтернет, сучасні комп'ютерні технології, відео - і аудіо продукція, що з одного боку значно розширює діапазон знань людини, а з іншого ускладнює чітке визначення підлітком своєї позиції, своєї точки зору, оцінки подій, що відбуваються в суспільстві, розсіює увагу і осмислення різних фактів і вчинків.
Процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням
стати повноправним членом європейської спільноти передбачає, на мій погляд,
всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному житті загальнолюдських та духовних цінностей. Тому мені зрозуміла мета сучасного освітнього процесу: не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а також формувати громадянина, патріота, інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вирішувати особисті проблеми, творити себе і оточуючий світ.
Цілі моєї виховної діяльності:
      -  виховання та розвиток вільно мислячої, талановитої, фізично здорової  особистості, збагаченої знаннями, яка  готова до творчої праці;
-         здійснення спостереження за особистим розвитком дитини, сприяння створенню оптимальних умов для формування морального та духовного розвитку її особистості;

-         організація співпраці усіх ланок виховного процесу;
-         виховання ціннісного ставлення до життя, уміння знаходити у ньому радість та бажання творити добро;
-         створювати умови для розвитку етичних та моральних якостей особистості учня;
-         допомагати учням та їх батькам знаходити порозуміння між собою, не губити віру у близьких людей;
-         стимулювати прагнення розвивати творчі, духовні, інтелектуальні  фізичні  можливості та здібності.
Форми та методи виховної роботи
        Спираючись на методичну, науково-правову базу я визначила форми та методи виховної роботи, які вважаю для себе доцільними та  пріоритетними.
У цьому мені також  допомагає  досвід  видатних педагогів .
                                                       Шалва Олександрович Амонашвілі
Мені особливо близька думка Шалви Олександровича про можливості здійснення позитивних змін у людях. У процесі становлення особистості вирішальним фактором, за словами педагога, є самостійна діяльність, яка може забезпечити розвиток здібностей, моральних якостей,  мислення, мови, трудових умінь. Цей погляд на людину і її можливості самовдосконалення є актуальним і сьогодні. Його гуманно - особистісна технологія педагогіки успішно впроваджується в життя у багатьох країнах.

Антон Семенович Макаренко (1888-1939)

На його думку, основна виховна функція
належить  колективу. Саме колектив веде вихованця життям, вчить його працювати, вчитися, жити, направляє на необхідний шлях. Отже, саме за допомогою колективу формується стержень моральності дитини, її поведінки в суспільстві та взаємодія з ним. 
Макаренко вважав, що сім'я як колектив, зі своїм укладом, зі своїми традиціями і певним набором цінностей - база для створення правильної, з усіх точок зору, людини.
 Василь Олександрович Сухомлинський (1918-1970)
     В основу всіх його педагогічних завдань був покладений принцип гуманізму. 
Педагогу вдалося створити ініціативний колектив однодумців, які в своїй педагогічній діяльності прагнули реалізувати ідеї всебічного виховання дітей. В.О. Сухомлинський на практиці застосував систему оригінальних методів, прийомів та форм навчання і виховання школярів, в основу якої покладено розвиток творчих, інтелектуальних та фізичних здібностей (уроки мислення, організація атмосфери постійної творчості, розумна роль оцінки, діяльність психолого-педагогічного семінару). Найголовнішою умовою результативності різних форм впливу на особистість Сухомлинський вважав пробудження у дитини “почуття подиву і радості відкриття”.
Я використовую сучасні форми роботи класного керівника, які вважаю досить ефективними. Зокрема це такі колективні форми роботи, як екскурсії визначними історичними місцями краю, поїздки до музеїв, навчальних закладів, колективні творчі справи (волонтерські акції, живі газети, трудові десанти). Доцільним вважаю також використання групових форм роботи з класом (диспути, дискусії, тренінги, інтелектуальні та рольові ігри).
Невід'ємним у роботі класного керівника є також індивідуальні бесіди, відверті розмови, зустрічі з батьками, бесіди з вчителями - предметниками. Найчастіше у своїй діяльності я використовую годину спілкування, як найоптимальнішу, на мою думку, за змістом та особливостями проведення форму виховного заходу; дискусію, адже учням  так подобається висловлювати свої, часто оригінальні, думки та погляди; а також проекти, які дають змогу об'єднати спільною метою різні за формою виховні заходи. У нашій школі є телевізійний монітор широкого формату, що допомагає підвищити ефективність роботи на заняттях за допомогою різноманітних відео сюжетів, роликів та мультимедіа.
Створення виховного простору
"Колектив, який здатен виховувати особистість, складається із особистостей" - для мене це один з найважливіших принципів виховання, який не можливо реалізувати без створення певного виховного простору.
Виховний простір, на мою думку, - це не лише середовище, а й духовне поле учня і педагога, це простір культури, що впливає на розвиток особистості, її етичних та моральних якостей, норм поведінки. Це простір соціальних життєвих виборів особистості. У формуванні такого простору мені допомагає система учнівського самоврядування в школі, адже наявність обов'язків, відповідальність за певну ланку діяльності, доручення конкретних завдань не лише стимулює до саморозвитку та самовдосконалення, але й навчає толерантності, спонукає до дії.
У нашій школі діти організовані у шкільну президентську республіку (5-9клас), де працюють в семи комісіях: навчально - пізнавальній, дисципліни та порядку, творчого розвитку, господарсько - корисної діяльності, спортивно - оздоровчій, захисту прав дитини, зв'язків з громадськістю. 
Щоразу, обираючи  представників у ту чи іншу комісію, учні класу спираються на особисті якості, дисциплінованість та вміння працювати у колективі.
Приємно, що цього навчального року у класі є представники у всіх семи комісіях, а також учениця 9-го класу Штука Марія обрана президентом учнівської республіки. Система учнівського самоврядування не лише сприяє моїй роботі, як класного керівника, а й стимулює до самоосвіти, глибшого пізнання закономірностей виховного процесу, розвитку вміння спілкуватися з сучасним учнем - старшокласником.
Основні напрямки виховної роботи:
1. Ціннісне ставлення особистості до себе
Виховними досягненнями цього напрямку є:
  •  усвідомлення власної індивідуальної неповторності;
  • виховання самоповаги;
  • формування емоційної культури, навичок самоконтролю;
  • стремління до ідеалу.
Для досягнення мети я провела ряд заходів з тем: "Дух немічним не буває", "Що таке щастя?", "Світ моїх захоплень", "Мій ідеал", "Світ інформації".
Я вважаю, що високоморальною та культурною може стати лише людина, яка, в першу чергу, поважає себе, дотримується власної точки зору, особистих переконань та принципів, яка не орієнтується на "загал", а чинить відповідно до своїх життєвих ідеалів.
2. Ціннісне ставлення до праці
З допомогою класного керівника учні роблять перші кроки на шляху до свого професійного самовизначення. 
Мета напряму:
  • позитивне ставлення до праці;
  • сформованість таких якостей, як цілеспрямованість, організованість, працьовитість та наполегливість у подоланні труднощів у всіх видах діяльності;
  • значущість суспільнокорисної праці;
  • уявлення про сучасний ринок праці.
Реалізовуються ці завдання за допомогою чергування у класі та у школі, сприяють цьому операції "Волонтери", трудові десанти, години спілкування : "Працюємо разом, радіємо разом", "Основи економії та бережливості", "Підліткова праця: правознавчий аспект", "Світ професій: праця та покликання". 
Позитивно впливають на майбутню професійну спрямованість спільні з працівниками районного центру зайнятості щорічні семінари- практикуми "Ярмарка професій" та "Презентація професій".
3. Ціннісне ставлення до природи
Виховними досягненнями цього напрямку є:
  • відповідальне ставлення до природних ресурсів і багатств;
  • ощадливе використання енергоносіїв;
  • формування екологічної культури;
  • навички безпечної поведінки на природі;
  • потреба в оздоровленні довкілля та участь у природоохоронній діяльності.
Учні із задоволенням приймали участь у акції "Ліс - наше майбутнє", у туристичних походах та змаганнях (при активній співпраці з вчителями фізичної культури Свередюк Я.Б. та Музикою Ю.В.), в екскурсії разом з батьками до 
м. Кременець. Щорічно приймають участь в роботі екологічних агітбригад. Були проведені також виховні заходи "Чорна рана України", "Збережемо чистоту рідної землі!", "Бережіть ліс - легені планети!". Особливо ефективним був один з етапів проекту "На крилах гідності" - відеоурок "Все про тварин", 
де вихованці дізналися багато корисного та цікавого.
4. Ціннісне ставлення до культури та мистецтва
При організації роботи у цьому напрямі я намагаюсь сформувати в учнів потребу у спілкуванні з мистецтвом, як з основою естетичного виховання і художнього сприйняття дійсності.
При цьому спостерігається розвиток пізнавального інтересу до мистецтва, здатності до творчої діяльності у мистецькій сфері, формування художньо - естетичних смаків, емоцій, почуттів.Така діяльність стимулюється творчими презентаціями учнів "Фотосвіт", "Я і музика", колективною творчою справою "Наш креативний клас", випуском тематичних стінгазет до шкільних та народних свят, а також конкурсами читців, зокрема іноземною мовою.
5. Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави
Це ставлення проявляється, на мою думку, у сформованості потреби бути історично освіченим, поінформованим, патріотично налаштованим, гідним громадянином своєї країни. Останні події спонукали дещо переосмислити цілі даного напряму виховної роботи і звести їх до найбільш важливих. 
Їх результатом у дев'ятому класі є:
  • розуміння своїх прав, свобод, обов'язків;
  • сформованість громадянської та життєвої позиції, участь в учнівському самоврядуванні, житті школи та громади;
  • віра у духовні сили народу, його майбутнє;
  • усвідомлення себе патріотом і громадянином України;
  • потреба у полікультурному спілкуванні на основі взаєморозуміння та поваги;
  • розвиток моральних якостей, як невід'ємної складової внутрішнього потенціалу особистості. 
(Години спілкування: "Я - патріот", "Україна - єдина країна", "Пам'ятаймо величні ті роки!")
6. Ціннісне ставлення до сім'ї, родини, людей
Метою цього напряму виховної роботи є засвоєння сімейних, родинних та суспільних цінностей:
  • ціннісне ставлення до оточуючих;
  • культура спілкування і мовленнєвий етикет;
  • повага до батьків, сім'ї, родини;
  • формування навичок співжиття у колективі;
  • готовність нести відповідальність  за свої вчинки;
  • неприйняття агресії та насильства.
Для досягнення поставленої мети учні приймають участь в шкільних конкурсах, родинних святах та змаганнях. Проводились заходи: "Сім'я - основа держави", "Батько і мати - два сонця гарячих".
    Кожного року відбуваються спільні зустрічі із медичними працівниками із попередження захворювання на СНІД, туберкульоз, грип та з питань статевого виховання.
     Велике значення має робота з батьками. Насамперед, це батьківські збори, які проводяться у різних формах: батьківські всеобучі,   тематичні консультації і анкетування. Сюди запрошуються вчителі – предметники, обговорюються проблемні ситуації. Регулярно підтримується зв'язок з батьками у телефонному режимі. Теми зборів  актуальні, хвилюють батьків, тому збори проходять жваво і завжди з користю. Про недоліки дитини повідомляється лише в індивідуальній бесіді, починаючи з позитивних моментів у навчанні дитини, поступово переходячи до того, на що батькам слід звернути особливу увагу. Сполучною ланкою між школою і батьками є батьківський актив, який допомагає в організації дозвілля дітей, в ремонті класної кімнати, бере участь у всіх організаційних питаннях.

       Висновок              
   Хоча я і не маю багаторічного досвіду роботи як класний керівник, проте іду в ногу з часом. Сподіваюсь, що учням не нудно на виховних заходах, і вони принесуть бажаний результат мені, як вчителю, батькам і суспільству в цілому. Моя робота сьогодні спрямована на особу, яка володіє арсеналом норм гідної моральної поведінки, культурою спілкування, етичними нормами співжиття. Педагогіка співробітництва, яка застосована в моїй навчально-виховній діяльності, є тим сприятливим середовищем, в якому  здатна сформуватися особистість громадянина, що володіє високим рівнем компетенцій, і готова до успішного самовираження в сучасному світі.
        Я сподіваюся, що мої вихованці наблизяться до своїх заповітних мрій, а для мене особисто це теж безцінний досвід і можливість самореалізуватися.
   Закінчити свій опис досвіду  хочу словами Л.М.Толстого, який стверджував: «Виховання дітей є лише самовдосконаленням  вихователів».

Немає коментарів:

Дописати коментар