Досвід вчителя - предметника

Професійний автопортрет
 
Опис власного досвіду з реалізації проблемної теми
“ Шляхи розвитку іншомовної комунікативної компетенції учнів”
Презентація
       Вивчення мови, як рідної, так і іноземної, - особистісна потреба, яка проявляється в соціальній взаємодії  людей та їх спілкуванні. Успішність спілкування залежить не тільки від бажання мовця вступити в контакт, а й від уміння реалізувати свій мовленнєвий намір, який залежить від рівня володіння одиницями мови і вміння вживати їх у конкретних ситуаціях спілкування. Ці умови володіння мовою складають сутність комунікативної компетенції. Саме над проблемою «Формування іншомовної комунікативної компетенції в учнів» я працюю на даний час.
     У процесі вивчення англійської мови практичні завдання відіграють основну роль. Тому загальноосвітні і виховні завдання підпорядковуються практичним і вирішуються в ході здійснення акту комунікативної компетенції на тому чи іншому рівні, тобто здатності використовувати мову як засіб спілкування. Можна також вважати, що вивчення іноземної мови у середній ланці школи підпорядковується основному завданню - формуванню комунікативної компетенції учнів.
    Компетентнісний підхід у навчанні іноземних мов досить новий, але, у разі його успішної реалізації, може стати засобом забезпечення учнів корисними знаннями, необхідними для успішного досягнення цілей у реальних життєвих умовах. Основну мету, шкільного курсу англійської мови я вбачаю в тому, щоб сформувати комунікативну компетенцію учнів, розвинути їх здатність використовувати англійську мову як інструмент спілкування в різних ситуаціях.
    Тому на своїх уроках я намагаюся спонукати  дітей креативно мислити, фантазувати, імпровізувати,  прагну  викликати в учнів позитивні емоції.
    Оскільки більшість моїх вихованців -  учні середньої ланки школи,  у них наявний  психологічний бар'єр мовного спілкування та сумніви щодо необхідності застосування усіх видів мовленнєвої діяльності (письма, читання, говоріння) з метою ефективної передачі інформації в конкретній ситуації. Таким чином, використання усного та писемного, монологічного та діалогічного мовлення на уроках іноземної мови в 5-9класах:
а) допомагає учням засвоїти навчальний матеріал, сформувати потрібні навички і вміння використовувати мову як засіб спілкування;
б) сприяє міцному засвоєнню мовного матеріалу в обстановці, максимально наближеній до реальної;
в)  створює навчально - мовленнєві ситуації, в яких враховуються мовленнєві
навички і вміння кожного учня.
    Комунікативність означає подібність процесу навчання та процесу спілкування лише за основними ознаками, які являють цілеспрямований і вмотивований характер мовної діяльності, наявність певних взаємин між співрозмовниками, які утворюють ситуацію спілкування у реальному житті. Тож у своїй роботі я також орієнтуюсь, в першу чергу,  на базові знання учнів, їх реальні можливості, інтереси та побажання.
  Середня ланка школи, де англійська мова вивчається як друга, виступає в якості першого ступеня, на якому закладаються і розвиваються засади комунікативної компетенції, що дозволяють здійснювати іншомовне спілкування і взаємодію дітей на уроці на елементарному рівні.
   У своїй роботі використовую переважно методику С.Ніколаєвої, адже автор розглянула більшість шляхів формування іншомовної комунікативної компетенції в учнів середньої школи. Звертаю увагу також на застосування інноваційних форм роботи, а саме: проектної технології та ігрових технологій для реалізації даного завдання.
Для вивчення англійської мови, як і будь-якої іншої справи, школярам потрібна позитивна мотивація, тобто бажання вчитися, без нього усі зусилля батьків і вчителя будуть приречені на невдачу: дитина або не вчитиметься або вчитиметься лише для того, щоб її не карали, в останньому випадку знання будуть поверхневі і швидко забуватимуться. Яким чином позитивно мотивувати дитину? Найперше, можна попросити учня відповісти на декілька запитань. Наприклад: «Як ти думаєш, навіщо знати англійську мову?», «Чи ти хотів би вивчити англійську мову?», «Навіщо це тобі?» Далі я розповідаю про іноземну мову, називаю країни, де нею розмовляють, описую можливості, що з’являються у кожного, хто виявляє інтерес до вивчення англійської мови.  На цьому етапі вчителю потрібно проявити свою фантазію, щоб, слухаючи, учні захотіли вивчити англійську мову, для того щоб:
-   познайомитися шляхом листування зі своїми однолітками з Англії, Америки, Австралії;
-     вільно почуватися  в мережі Інтернет;
-     могти орієнтуватися під час закордонної подорожі;
-     добре вчитися в школі.
    Після цього можна переходити до самого навчання. Учні середнього шкільного віку, з якими я працюю, -  це самостійні, безпосередні особистості.       Однак у процесі навчання в них виникає багато труднощів: вони не можуть повністю висловити думку за браком лексичного запасу, соромляться приймати участь у мовленнєвих ситуаціях, наближених до реальних, тому в них швидко падає інтерес до навчання. А підтримати інтерес учня — це важливе завдання вчителя.
    Відомо, що пам'ять дитини найкраще реагує на близьке, доступне, емоційно забарвлене. Я вважаю, що наявність цікавого навчального матеріалу на уроках є важливою запорукою формування позитивної мотивації учнів і пробудження пізнавального інтересу до вивчення іноземної мови. Тому на своїх уроках я намагаюся змусити дітей мислити, вигадувати власні завдання, приклади та ситуації. Для ефективнішого  засвоєння навчального матеріалу я використовую різні форми роботи: уроки -презентації, уроки - конференції, уроки з елементами інсценізацій та імпровізацій.
   На уроці я намагаюся застосувати всі види мовленнєвої діяльності, але завжди наявний домінуючий. Моя структура уроку побудована таким чином, що з уроку в урок чергується цей домінуючий вид. Учні добре знають на чому буде зосереджена увага на наступному уроці. Саме такий чіткий порядок чергування різних видів мовленнєвої діяльності дає, на мою думку, учням уявлення про майбутні результати їх роботи.
    Школярі творчо підходять до роботи на уроці, я ставлю перед ними конкретні завдання та обов’язково пропоную кілька альтернативних варіантів їх виконання. Прагнення зробити щось оригінальніше, якомога досконаліше та краще за інших стимулює кожного учня прийняти активну участь в роботі.
     Тож, формуючи в учнів іншомовну комунікативну компетенцію за допомогою  найдоступніших і перевірених практикою шляхів  я сподіваюся на хороші результати. За час своєї роботи я дійшла висновку, що одним із найефективніших шляхів активізації учнів на уроці є організація самостійної навчальної роботи. Вона посідає виняткове місце, тому що учень отримує  найпродуктивніші знання тільки в процесі особистої самостійної діяльності.     Колективне навчання є також одним з ефективних засобів підвищення результативності навчального процесу, тому я залучаю дітей до роботи в парах та групах .
   Одним з основних критеріїв сформованості комунікативної компетентності особистості вважаю рефлексію, коли учень здатен оцінити свою позицію відповідно до позиції й інтересів партнера. Необхідно, щоб в учня були також сформовані вміння встановлювати зв'язок зі співрозмовником, аналізувати його повідомлення, адекватно реагувати на них, вміло користуючись як вербальними, так і невербальними засобами спілкування.

Немає коментарів:

Дописати коментар